Header image

Arnout Visser in museum Villa Mondriaan Winterswijk

WINTERSWIJK - De natuur is Vissers grootste inspiratiebron en dit is terug te zien in zijn werken. Zo lijken zijn Big Mushroom lampen gigantische kleurrijke paddenstoelen en dragen zijn Basket Stools de afdrukken van wilgentakken. In zijn Explosionspheres drukt Visser vloeibaar glas door een metalen raster waardoor er kleine glasexplosies ontstaan. De kleine glasexplosies zijn gevat in een grote bol reflecteren als honderden kleine spiegels hun omgeving.

De natuur is Vissers grootste inspiratiebron en dit is terug te zien in zijn werken. Zo lijken zijn Big Mushroom lampen gigantische kleurrijke paddenstoelen en dragen zijn Basket Stools de afdrukken van wilgentakken. In zijn Explosionspheres drukt Visser vloeibaar glas door een metalen raster waardoor er kleine glasexplosies ontstaan. De kleine glasexplosies zijn gevat in een grote bol reflecteren als honderden kleine spiegels hun omgeving.

Het maakproces van deze glaskunstenaar is zeer intrigerend en is in de vorm van een film onderdeel van de expositie. De film toont Visser en zijn team die van twee verdiepingen hoog met zowel man- als zwaartekracht heet vloeibaar glas in een reusachtige Big Mushroom vormen. Voor zijn Basketstools giet hij wilgentenen manden vol met vloeibaar glas, waardoor de manden in vlammen opgaan en hun afdruk achterlaten op de uiteindelijke poef. Het spectaculaire maakproces in combinatie met het robuuste eindresultaat is tot 1 maart te zien in museum Villa Mondriaan.

Op 27 september opent ook de tentoonstelling Mondriaan de Mesquita, waar de levensloop van Mondriaan naast die van de graficus De Mesquita gelegd wordt. In het paviljoen hangen de overschilderde nieuwsfoto’s van Celine van den Boorn, haar vrolijk ogende beelden zijn enkel zichtbaar wanneer de bezoeker over de modderlaag op de vloer durft te wandelen. In de Villa komt het textielverleden van Winterswijk en Villa Mondriaan zelf aan bod. Alle tentoonstellingen zijn te zien tot 1 maart 2020.



Ander nieuws